Sunday 5 February 2012

Jenis-Jenis Perempuan yang Sanggup Bermadu



~1 Perempuan yang sanggup menjadi isteri kepada lelaki-lelaki yang sudah berkahwin.
~2 Isteri pertama yang mandul.
~3 Isteri solehah yang ingin mendapatkan payung emas di Syurga.
~4 Isteri naif dan yang menurut perintah suami.
~5 Isteri yang tidak kisah berkongsi asalkan suami berlaku adil dan haknya tidak       dicabuli.


Dalam ayat Quran terang-terang cakap lelaki yang mampu berlaku adil boleh je nak kahwin 4, tapi bermakna lelaki tu, bukan kahwin dengan aku lah. Tapi kalau Allah dah takdirkan, siapa aku untuk menolak kan? :)


Aku masih ingat lagi dalam cerita Ketika Cinta Bertasbih 1, minit ke 01:45:30 yang mana Ana meletakkan syarat kepada Furqan sebelum menerima lamaran.
Syarat Ana Altafunnisa:
1. Saya harus tetap tinggal di lingkungan pesantren.
2. Selama saya masih hidup dan masih bisa menunaikan kewajiban saya sebagai seorang isteri, Mas Furqan tidak boleh menikahi perempuan lain.
Mula-mula, Furqan tak sanggup terima syarat kedua tu, tapi disebabkan ada riwayat sahih dari sahabat Rasulullah, makanya dia terima. Mengikut riwayat Umar Al-Khattab, Saad bin Abi Waqas dan Muawiyah; seorang isteri boleh meletakkan syarat sebelum berkahwin, yang wajib dipenuhi oleh si suami, asalkan syarat tersebut tidak memudaratkan.

Jadinya, sebelum berkahwin dan sebelum menerima lamaran seseorang lelaki, seorang perempuan tu ada hak untuk meletakkan syarat yang dia taknak dimadukan selagi dia mampu tunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri kepada si suami. Makna kata, lelaki yang sanggup terima syarat ni je yang boleh kahwin dengan perempuan tu.

Tapinya, memang semua lelaki nak kahwin lebih dari 1 ke? Memang semua lelaki tak mampu nak sayang dekat seorang isteri je ke? Habis tu, Abah dengan abang-abang aku boleh je setia dengan seorang isteri. Tapi abang aku pernah lah cakap, lelaki ni jangan sesekali disuruh kahwin lain. Kalau harini isteri dia suruh, esok jugak dia pergi cari baru. Pantang dicabar. Haha.


Ramai perempuan kalau boleh nak jadi macam Khadijah dan Fatimah. Khadijah selama berumah tangga dengan Rasulullah SAW tidak pernah dimadukan dan Fatimah seumur hidupnya tidak pernah dimadukan oleh Saidina Ali.

Tapinya, akhlak aku ni dah setaraf ke dengan Khadijah dan Fatimah tu untuk jadi seorang perempuan yang tak layak dimadukan? Lepastu pulak, akhlak bakal suami aku tu dah setaraf ke dengan Rasulullah dan Saidina Ali yang nak berkahwin lebih dari satu tu? Hmmm. For you to ponder and wonder.

There's a saying, "an ideal marriage is between a man and a woman". Maksudnya kalau a marriage between a man with two, three, or four women ni tak berapa nak ideal lah. Heee. But still, tak ada salahnya pun kan.

Lepas raya ni, banyak betul orang yang bakal mendirikan rumahtangga. Didoakan yang terbaiklah buat mereka-mereka itu semua. Orang kata, kalau dah kahwin, maknanya, sudah bertemu dengan jodoh yang Allah takdirkan. Kalau tiba-tiba bercerai tu, maknanya bukan jodoh lah tu.

Contohnya macam Ana Altafunnisa yang berkahwin dengan Furqan. Orang pun cakap yang jodoh dia dengan Furqan. Tiba-tiba, bercerai, maknanya dah tak ada jodoh lah tu. Tiba-tiba kahwin pula dengan Abdullah Khairul Azzam, jodoh Ana yang kedua barangkali?

Macam mana pulak orang tu boleh kahwin dengan bukan jodoh dia? Bila dah kahwin kali kedua baru betul jumpa jodoh dia tu kira macam mana pulak ye? Hmm, Allah knows best. Mungkin jodoh itu bergantung kepada bagaimana kedua pasangan tu cuba mempertahankan hubungan tu kot kan. Sekian. Assalamualaikum. :)

No comments:

Post a Comment